بازاریابی رویدادهای تجاری

بازاریابی-رویدادهای-تجاری

فهرست مطالب

بازاریابی رویداد محور

بازاریابی رویداد های تجاری مدلی از روشهای نوین بازاریابی و تبلیغات است. در ان روش ارتباطات حضوری و تعاملات نزدیکی بین برند ها و مخاطبین انها شکل خواهد گرفت. این مشخصه فرصت مناسبی جهت پیشبرد اهداف تجاری شرکت را فراهم خواهد کرد.
رویداد های تجاری مانند نمایشگاه های تخصصی یا ایونت تجاری به دلیل امکان ایجاد برقراری ارتباط مستقیم و فراهم کردن فرصت تعاملات اجتماعی سکوی مناسبی را دنیای دیجیتالی امروزه خلق میکنند.
بخش بزرگی از بازدیدکنندگان یک ایونت تجاری نظر و بینش متفاوتی را نسبت به محصول و خدماتی که در یک ایونت تجاری با ان مواجه شده دارند.

مدیران و صاحبین بنگاه های اقتصادی با توجه به قدرت رویدادهای زنده و در جهت استفاده از این فرصت ارزشمند، برای سرمایه گذاری بیشتری بر ایونت مارکتینگ  برنامه ریزی میکنند.

استراتژی بازاریابی رویداد 

رویکرد شما در موفقیت یک ایونت تجاری عامل تعیین کننده ای است که به برقراری ارتباط میان اهداف و تعیین استراتژی های بازاریابی رویداد کمک می کند.

حقیقتا برای طراحی یک پلن موفق یک ایونت باید موارد بسیاری در نظر گرفت که با توجه به ماهیت هر شرکت متفاوت خواهند بود و دستیابی به ان مستلزم طرح سوالات از نگاه مخاطبین و پاسخ به ان است.

انگیزه مخاطبین از حضور در رویداد

حضور مخاطبین و جلب توجه انها یکی از ارکان اساسی هر رویدادی است. راهکار این چالش در رویکردهای سازمان شما نهفته است. پاسخ کلی این سوال، ارزش افزوده ای است که شما در بازاریابی رویداد برای مخاطبین ایجاد می کنید.
توجه به چالشهای مخاطبین و شناسایی راهکار انها، به شما کمک می کند که ارزش بیشتری برای مخاطبین خود خلق کنید.
ترسیم چشم انداز مخاطبین ایونت را اغاز کنید و اهداف خود را بر این اساس کالیبره کنید.
انگیزه بازدید کنندگان یک رویداد متفاوت است. بررسی یک محصول و خدمت جدید، دریافت نکات اموزشی و... شما باید بتونید مزایای شرکت و حضور در رویداد را به ساده ترین شکل بیان کنید.
با ارائه یک راه حل احتمالی برای مشکلات انها ها توجه را به خود جلب کنید.
در فرایند طراحی استراتژی، مخاطبین را در رسیدن به اهدافشان یاری کنید.
اگر از دید مخاطب به رویداد بنگرید در دستیابی به اهدافتان موفق خواهید بود.

اثرگذاری در بازاریابی رویداد

دانش علوم رفتاری و پژوهش در تحقیقات مرتبط نشان داده که  اثرگذاری اولیه در 60 ثانیه ابتدایی صورت میگیره.
مخاطب بالقوه مهم ترین و تاثیر گذار ترین فاکتوری هست که در استراتژی ایونت مارکتینگ باید به آن ها توجه کنید. 

شاید نام روش بازاریابی اسانسوری( Elevator Pitch) رو شنیده باشید. منطق این روش بر این داستان استوار هست که شما و مخاطب هدفتون در یک اسانسور با هم هستید. شما فقط تا رسیدن به طبقه مورد نظر مخاطب، وقت دارید که اثرگذاری رو انجام بدید. 

ایونت مارکتینگ فرایندی چند جانبه است به همین خاطر باید تمام صحنه از اصول طراحی سازه و غرفه نمایشگاهی ، رنگ بندی و ایتمهای گرافیکی و مدل نمایش حصول و حتی زبان بدن کارشناسان رو شخصی سازی کنید. همه چیز را برای یک ارائه بی نقص فراهم کنید. از این فرصت محدود کمال استفاده رو بکنین و یک ارائه بی نقص داشته باشید.

بازاریابی رویداد و خلاقیت

برای افزایش مخاطبین عام و بازدید کنندگان خلاقیت به خرج بدهید.
به عنوان مثال می توانید تخفیف هایی روی سرویسها و محصولات تون براشون در نظر بگرید، امکان تست محصولات یا خدمات شرکت رو در محل رویداد فراهم کنید. اطلاعاتی رو که از دیدگاه جامعه هدفتون میتونه با ارزش باشه رو در قالب برگزاری یک کارگاه اموزشی یا ورکشاپ داخل رویداد ارائه کنید. ذیرکانه ای  و هومشندانه هدفتون از بازاریابی رویداد را در دل این روشها بگنجانید.
برنامه شما باید به مخاطب خیلی صریح و سریع نشون بده که شما با محصولتون چه مشکلی رو براش حل میکنید یا خدمات سازمان شما چه فرایندی رو براش اسونتر میکنید. 

یکی از محاسن رویداد ها تجاری اینه که همیشه لازم نیست ویژگی های تون به زبان بیارید. ایونت تجاری این امکان برای شما فراهم میکند تا این ویژگی ها رو به شکل پویا به مخاطبانتون نشان بدید. میتونید از روشهای مختلفی مثل نمایش مستقیم محصول و ویژگی های ان یا استفاده از ایتمهای گرافیکی و حتی سازهای تبلیغاتی استفاده کنید.
خلاق باشید، ارزشهای جدید خلق کنید و انها رو به بهترین شکل با استفاده از طراحی سازه های تبلیغاتی و غرفه های نمایشگاهی ارائه کنید. 

استفاده از روشها و جملات کلیشه ای امکان موفقیت استراتژیتون رو پایین میاره پس از این روشها استفاده نکنید.

بازاریابی-رویدادهای-تجاری-و-پرسونای-مخاطبین

پرسونای مخاطبین رویداد

طراحی پرسونای مشتریان یکی از ابزارهای رایج در بازاریابی و مارکتینگ است که در مورد رویدادهای تجاری نیز صادق و کاربردی است. اصطلاح لاتین ان در ایونت مارکتینگ (Attendee Personas) است.

پرسونا در واقع تصویر زنده ایست از شخصیت خیالی گروه خاصی از مخاطبان خاص شما که بیشترین تاثیر رو در کسب و کارتون میذارن و در واقع هدف پروژه بازاریابی رویداد شما هستن. هنگامی که شما این تصویر رو طراحی میکنید به شما کمک می‌کند تا با بهترین شکل ممکن به نیازها و انتظارات آنها پاسخ دهید. اطلاعات این پرسونا به شما این امکان را می‌دهد تا به دقت ترکیبی از ویژگی‌ها، نیازها، اهداف، و چالش‌های مخاطبان خود را شناسایی کنید و به شکلی واقعی‌تر و گام به گام‌تر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.

پروفایل مخاطبین خاص شما میتونه طیف وسیعی از افراد، شرکتها و حتی سازمانهای دولتی رو شامل بشه. جهت طراحی پرسونا در بازاریابی رویداد محور، باید با دقت بازار هدف و افرادی که می‌خواهید به رویداد جذب کنید یا به زبان بهتر هدف شما از حضور یا برگزاری یک رویداد جلب توجه اونها هست را مورد بررسی قرار دهید. دیتای مختلف مانند سن، جنسیت، شغل، چالشها و نیازهای آنها می‌تواند به شما در ساخت پرسونا کمک کند.

 مرحله بعد از ایجاد پرسونا، از این اطلاعات برای هدف‌گذاری و طراحی محتواهایی که به نیازها و ترجیحات این گروه مخاطبان پاسخ می‌دهد، استفاده کنید. استفاده از اطلاعات پرسونا نقشه سفر مخاطب (Customer Journey) کمک میکنه خیلی ساده نیازها و مشکلات رو پیدا کنید و راه حلهای خودتون رو ارائه بدید.

بازاریاب رویداد میتونه با کمک این اطلاعات به شما در مواردی مثل انتخاب نوع رویداد، عناوین کارگاههای اموزش و کلمات و عباراتی یا کادوهای تبلیغاتی که تهیه میکنین کمک کنه تا ارتباط عمیق‌تری با مخاطبان خود برقرار کنید.

بازدید-کنندگان-رویدادهای-تجاری

نقشه سفر بازدید کنندگان رویداد

نقشه سفر مشتری یا (Customer Journey)  یک اصطلاح رایج در علوم در بازاریابی و است. اصطلاح رویدادی ان سفر بازدید کنندگان رویداد (Event Attendee Journey) میگویند. سازمان شما با استفاده از پرسونای مخاطبان اقدام به بررسی روند رویداد و برنامه ریزی ان میکنید. برنامه ریزی رویداد تنها شامل تمام موارد و اتفاقات رویدادتون نمیشه. فعالیت های قبل از رویداد و بعد از اون رو هم باید سازماندهی کنید.
تهیه این نقشه به شما در دستیابی به فرکانس موثر تبلیغات (Advertising Frequency) کمک میکنید. البته این شاخص با توجه به کالا، خدمات و صنایع گوناگون و تیپ رویداد موردنظر متفاوت است.
پروسه طراحی سفر باید با توجه به مخاطبان تاثیر گذار و واکنش انها به برنامه شما انجام بشه. بطور حتم عوامل تأثیرگذار زیادی در کل این سفر و تجربه وجود دارد. مدیر رویداد باید برای شناسایی اونها باید تمام حالتها را بررسی و با دید وسیع تری، تحت نظر داشته باشد.

نتیجه گیری

رویداد های تجاری، چالش‌ها و پیچیدگی‌های بسیاری دارد و نیازمند توجه به موارد گوناگونی است. اما با توجه به مزایای بی‌شمار تجاری و تبلیغاتی، ارزش  وقت و انرژی صرف ‌شده را خواهد داشت. اجرای یک برنامه‌ریزی دقیق و استراتژیک،میتواند موقعیتی بی‌نظیر برای برندینگ، ایجاد ارتباطات مستقیم، و تحقق اهداف تجاری باشد.

رویداد تجاری موفق و مدیریت ان یک چالش بزرگ است. مدیریت و مشاوره در برنامه‌ریزی رویدادها فعالیتی تخصصی و نیازمند دانش و تجربه مرتبط است.
ما در آژنگ طرح رادیس آماده ارائه مشاره و خدمات تخصصی حوزه رویدادهای تجاری و تخصصی میباشیم.

سوالی دارید که جوابی براش پیدا نمی کنید !

با ما در ارتباط باشید
خوشحال میشیم کمکتون کنیم.

Shopping Basket